ایکالر

کاربرد رنگ پلی اورتان + 7 مزیت و معایب رنگ پلی اورتان

معایب رنگ پلی اورتان

معایب رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان یکی از انواع رنگ‌های صنعتی است که در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ پلی اورتان در واقع یک پوشش تزئینی و یا محافظتی است که در انواعی از سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده و کاربرد گسترده‌ای که رنگ‌های پلی اورتان دارد به دلیلی ویژگی‌های […]

Table of Contents

معایب رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان یکی از انواع رنگ‌های صنعتی است که در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ پلی اورتان در واقع یک پوشش تزئینی و یا محافظتی است که در انواعی از سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده و کاربرد گسترده‌ای که رنگ‌های پلی اورتان دارد به دلیلی ویژگی‌های خاص این نوع رنگ صنعتی است. در ادامه با ما همراه شوید تا زمینه‌های کاربرد و مزایا و معایب رنگ پلی اورتان را بررسی کنیم.

معرفی رنگ پلی اورتان و معایب رنگ پلی اورتان

پلی اورتان یک رنگ دوجزئی است که از ترکیب دو ماده شیمیایی به نام رزین پلیول و پلی ایزوسیانات ساخته می‌شود. ترکیب این دو ماده، رنگی ایجاد کرده که ویژگی‌های خاص خود را دارد. به دلیل وجود همین ویژگی‌ها از این نوع رنگ برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود.

رنگ پلی اورتان از لحاظ ساختار با دیگر رنگ‌های ساختمانی بسیار متفاوت است. علت این تفاوت این است که در رنگ‌های پلی اورتان وزن مولکولی بسیار بالا است که باعث ایجاد لایه‌ای از رنگ به‌صورت با دوام و مستحکم می‌شود.  بنابراین از این نوع رنگ‌های صنعتی می‌توانیم در محیط‌های که در معرض نور مستقیم خورشید یا وزش شدید باد هستند، استفاده کنیم.

بعد از اجرای رنگ‌های پلی اورتان می‌توانید متوجه شوید که این رنگ چه جلوه‌ی زیبا و براقی را به محیط می‌دهد. حتی ممکن است حالت براق و درخشنده‌ای این رنگ‌های پلی اورتان دارند مورد پسند شما نباشد و به دنبال گزینه‌های مات برای اجرا در سطح موردنظر باشید، در این حالت بازهم رنگ‌های پلی اورتان می‌توانند برای شما مناسب باشند.

کاربردهای پلی اورتان

کاربردهای پلی اورتان

رنگ‌های پلی اورتان مقاومت بسیار عالی در برابر عوامل محیطی مانند نور خوشید، رطوبت و آب، مواد شیمایی و خوردگی و ضربه دارند، به همین از این رنگ صنعتی برای کاربردهای بیرونی و سطوح فلزی، چوبی و بتنی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای پلی اورتان می‌پردازیم.

  • پوشش دهی کف

یکی از متداول‌ترین کاربردهای رنگ پلی اورتان برای اجرا در کف ساختمان است و در این مورد مشابه با رنگ اپوکسی است. برای مجتمع‌های تجاری و یا کارخانه‌های صنعتی می‌توان از رنگ برای پوشش دهی کف استفاده کرد. زیبایی بصری و براق و درخشنده بودن سطح بعد از اجرای این نوع رنگ، دلیل استفاده از رنگ‌های پلی اورتان است.

  • صنعت هوافضا

از رنگ‌های پلی اورتان حتی برای موارد بسیار خاصی مانند پوشش برخی از قطعات هواپیما نیز استفاده می‌شود. در این موارد انتخاب رنگ پلی اورتان می‌تواند سبب عمر طولانی‌تر این قطعات شود.

  • صنعت کشتی‌سازی

از رنگ‌های پلی اوتان همچنین برای آب‌بندی کردن و عایق کردن قطعات کشتی و کلیه سازه‌های دریایی مانند قایق‌ها و تندرو‌ها استفاده می‌شود. با اجرای رنگ پلی اورتان ایمنی، دوام و عمر طولانی‌تر این قطعات تضمین خواهد شد.

  • توربین‌های بادی

یکی از خاص‌ترین موارد استفاده از رنگ‌های پلی اورتان، در توربین‌های بادی است. از این رنگ برای رنگ‌آمیزی پره‌های توربین و پایه‌ها استفاده می‌شود. با اجرای این نوع رنگ صنعتی می‌توان به میزان قابل توجهی از تجهیزات و قطعات توربین‌ها محافظت کرد.

مزایا و معایب رنگ پلی اورتان

 

مزایا و معایب رنگ پلی اورتان

با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و کاربردهای متنوعی که از رنگ‌های پلی اورتان گفتیم، این رنگ نیز مانند دیگر رنگ‌های صنعتی و ساختمانی مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به بررسی این مزایا و معایب رنگ پلی اورتان می‌پردازیم.

مزایای رنگ پلی اورتان:

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر نور خورشید
  2. مقاومت بالا در برابر ضربه و داشتن ضربه‌پذیری
  3. مقاومت بالا در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی و سایش
  4. داشتن چسبندگی بالا به روی سطوح مختلف به‌خصوص سطوح فلزی و فولادی
  5. بهداشتی بودن این رنگ‌ها و عدم جذب آلاینده‌های موجود در محیط
  6. زیبا بودن و درخشندگی
  7. دوام و ماندگاری بالا و همچنین سهولت در نگهداری از این رنگ

معایب رنگ پلی اورتان

معایب رنگ پلی اورتان

  1. سمی بودن این رنگ که به دلیل داشتن ماده تشکیل‌دهنده ایزوسیانات است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی در هنگام بو کردن و یا تماس با رنگ پلی اورتان شود.
  2. وجود احتمال تغییر رنگ با گذشت زمان به‌خصوص زمانی که در معرض عوامل محیطی مانند نور خورشید یا رطوبت باشد.
  3. گران بودن رنگ پلی اورتان

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی رنگ پلی اورتان، موارد استفاده گسترده از آن، مزایا و معایب رنگ پلی اورتان پرداختیم. رنگ پلی اورتان در بسیاری از موارد برای محافظت از سطوح استفاده می‌شود. این موضوع به دلیل داشتن ویژگی مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید، رطوبت و مواد شیمیایی و … است. برای تهیه رنگ پلی اورتان، رنگ اپوکسی و یا رنگ نسوز، شرکت ایکالر می‌تواند گزینه بسیار عالی باشد. این شرکت دارای تنوع رنگ بالا، کیفیت تضمین شده و همچنین ارسال به سراسر ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *